Sant Rajinder Singh
Az öt segítő tényező az úton
Nincs értelme annak, hogy időt fecséreljünk Isten keresésével a külső világban, hiszen Őt, az általa megalkotott hazavezető úttal együtt kizárólag önmagunkban találhatjuk meg. Mindannyian rendelkezünk a shiv netrával, más nevein a tizedik kapuval, az egyszemmel, a harmadik szemmel. Az szükséges, hogy fordítsuk a javunkra ezt a bensőbe vezető kaput. Tanuljuk meg ennek használatát! Ide szükséges koncentrálnunk a figyelmünket. Ha elindulunk a bensőnkben, és kitartóan végezzük a spirituális munkánkat, a Mester segítségével és vezetésével célba fogunk érni. Ő minden pillanatban velünk van.
Ha valakinek nyitott a benső szeme, önmagában Fényként és Hangként élheti az Úr jelenvalóságát, aki minden pillanatban gondoskodik rólunk. Ha viszont a figyelmünk megragad a külső világban, akkor nem vagyunk képesek felismerni az Ő gondoskodását, támogatását. Ha testünk nem jutna oxigénhez, nem maradnánk életben. Isten olyan rendszert alkotott meg az emberi testben, amelynek a segítségével az hozzájut a levegőből a láthatatlan oxigénhez. Növekszik a mennyisége, ha fúj a szél? Csökken, ha nincs légmozgás? Nem tudjuk. Sem a szemünk segítségével, sem szaglással sem tudjuk ezt ellenőrizni, de a lényeg az, ott van a belélegzett levegőben. Nélküle egy percig sem maradnánk életben.
Ehhez hasonlóan, Isten nélkül nem létezhet a teremtés, sem a földi világ. Ám ennek megértése meghaladja az emberi lény felfogóképességeit. Akkor sem lenne könnyebb a dolgunk, ha a tisztánlátás érdekében élesítenénk az elménket, intelligensebbé formálódnánk. Egyedül arra van szükségünk, hogy átéljük az isteni szeretetet. A szentírások is mind erre emlékeztetnek bennünket: „Csak az lelhet rá Istenre, aki mindenki iránti szeretetben él.”
Ezt vajon hogyan tapasztalhatjuk meg? Bár Isten mindig velünk van, de nem észlelhető. Ettől függetlenül, ha befogadjuk a szeretetét, az egyre csak növekedni fog. Ugyanakkor tény, hogy a külső rendszerekkel Ő felfoghatatlan. Nincs olyan gépezet, amellyel láthatóvá tehetnénk Istent a fizikai világban. Ám a Teremtőnk elküldi a világba azt, akinek a segítségével megtalálhatjuk Őt. Ez az illető a spirituális Mester, aki a legmagasztosabb szintről eredő megbízatással érkezik a földi színtérre. Sant Darshan Singh szavaival: „Visszatértem Isten lakhelyéről, amikor az idők szava szólított.” A tökéletes élő Mester egy Istennel. Az a küldetése, hogy visszatérve a földi világba, visszavezesse a lelkeket az eredeti Otthonukba.
A költő-szent fiatal korától kezdve sok ismerettel és tapasztalattal rendelkezett a spirituális útról. Ezt mutatja az a verse is, amely Hazur Baba Sawan Singh születésnapjára íródott.
Isten Fénye kinyilatkozott a sugárzó,
dicsőséggel teli Mester alakjában.
Ő az örök Teremtő tükre.
Ő a Mesterét Isten Fényével, szeretetével, az Istenerővel azonosítja. Fogékony állapotban ezt a Fényt mi is megpillanthatjuk a Mesterben, akiben a Teremtő lényege tükröződik vissza. Hogyan juthatunk hozzá a Mester segítségéhez? Először is a darshanjai révén. Ha résztveszünk a Mester satsangján, részesülhetünk az isteni pillantásaiban. Kétféle darshan van. A külső az, amelyről eddig beszéltünk. A beavatást követően már nemcsak a Mester fizikai jelenlétében részesülhetünk az Ő szeretettel telített pillantásaiban, hanem a bensőnkben is, ahol a lelkünket a Mestererő összekapcsolja az Isteni Fény- és Hangáradattal. Az elme, az anyag és az illúzió fátylai korszakok óta befedik a lelkünket. Miután az Ő kegyéből, az isteni pillantások erejének köszönhetően a figyelmünk befelé fordul, oda összpontosul, e takarók fokozatosan lekerülnek az igazi valónkról.
A Mester lábánál ülve elkezdjük megérteni az Igazságot. Amikor odafigyelünk a satsangokon elhangzó spirituális tanításra, felismerjük a tényt, hogy szükségünk van az Úr szeretetére. Enélkül képtelenség célba jutni. Amikor ránk árad a Mesterünk kegye, megkapjuk a beavatás (Naamdaan) ajándékát, amely során valamennyit ad nekünk a spirituális tőkéjéből. Megnyílik a benső szemünk. Megtanítja Isten öt szent nevét, amelynek ismétlését nevezzük simrannak. Ennek segítségével lecsendesíthető az elménk. Ő Erővel tölti fel ezeket a neveket. A simran gyakorlása révén valóban megnyugszik az elménk, és a lelkünk nekivághat a benső régiókon átvezető utazásának.
A Mester ragyogó, éteri formája helyet foglal a harmadik szemünkben. Akár a Mester fizikai jelenlétében, akár ezer kilométerekre Őtőle meditálunk, a Mestererő segítségével képessé válunk a testi tudatosság fölé emelkedésre, utazhatunk a bensőben, és elérhetjük Sach Khandot, az igazi Lakhelyünket. A Mester segítségével még ebben az életünkben valóra válthatjuk a küldetést, amiért megkaptuk az emberi születés ajándékát. Ehhez az szükséges, hogy az összes karmánk elégjen. Ha egy hegynek kellene ránk omlania, a Mester oltalmazó kegyének köszönhetően csak egy tűszúrást érzünk – ennyit enyhít a karmáink következményein.