Kifejezések
A Mesterek tanításában használt fogalmak, nevek jegyzéke
AJNA vagy AJNA CSAKRA
Az éber lélek székhelye a szemek között és mögött lévő fókuszpontban.
AKASH BANI
Hang a mennyekből; az Isteni Hangáradat, a Teremtőerő, amely mindent fenntart a világmindenségben; az ősi írásokban Udgit, a keresztényeknél szent Ige, a muzulmánoknál Bang-i-Asmani, a szikheknél pedig Naam vagy Shabd a neve.
AKATH vagy AKATH KATHA
Az, amit nem lehet megfelelően leírni; a misztikus Hangáradat, az Ige, Isten megnyilvánult Ereje, a lélek Muzsikája.
AMAR DAS
A Nanakot követő harmadik szikh Guru (Mesterként 1553-1574).
AMRIT
Vízzel való beavatás a szikheknél, a szent Granth himnuszainak éneklésével, az öt Prijára (szeretett személy) közreműködésével, akik 1699-ben, Vaishaki napján elsőként kapták meg a beavatást Guru Gobind Singhtől, a 10. szikh Gurutól.
AND
Az asztrális szint, amelynek központja Sahansdal Kanwal. Ez anyagi-spirituális régió, amelyben több az anyag, mint a tudatosság.
ANGAD
Nanak után a második szikh Guru (Mesterként 1538-1553). Eredeti nevén Bhai Lehna. Nanak őrá ruházta a spirituális küldetése folytatását, nem a saját fiaira. Angadnak nevezte el, ami annyit jelent: az, akit a saját képére formált, aki a saját lénye igazi része.
ANHAD vagy ANHAD BANI
Az örökös, a határtalan Hangzás, a hallható Életáram, amely az isteni akaratból származik. Vég nélkül hajtja végre a teremtés és fenntartás munkáját. Felváltva használják az An-hat kifejezéssel, ami annyit jelent: „szakadatlan”, magától, nem hangszer által szól.
ANTISH KARAN
Az elme benső négylevelű lótusza, amely a négy mentális tulajdonságot szimbolizálja: chit (emlékezet), manas (az érzékelő elme), buddhi (a gondolkodó intellektus) és ahankár (az önmagát bizonygató ego).
APRA VIDYA
Az érzékeken keresztül szerzett ismeretek az anyagi világról (megfigyelés és kísérletezés által); vallási rítusokat és rituálékat, formaságokat, böjtöket, virrasztásokat, zarándoklatokat foglal magában, szemben a „pra ”- val, ami a spirituális világra való tudatosságot, az érzékeken túli, azoktól teljesen független tudást jelent.
ARJAN vagy ARJAN DEV
A Nanakot követő ötödik Guru (Mesterként 1581-1606), az Adi Granth (a Guru Granth Sahib) szerkesztője, amely a szikhek szent könyve: az Ő saját költeményei mellett Istent dicsőítő himnuszok, valamint a muzulmán és a hindu szentek írásainak gyűjteménye.
BABA
A tisztelet kifejezésére használják, a szent emberek nevéhez hozzátéve.
BANG-I-ASMANI
Hívás a mennyekből, Kalma, a szent Ige.
BANI
Valamilyen szentírás szövege, átvitt értelemben a szent Ige, a Naam.
BHAGAT
Isten odaadó követője.
BHAI BALA
Nanak egyik követője és állandó útitársa a hosszú utazásain (a másik Mardana, egy muzulmán volt), amelyeken a béke és a jóakarat üzenetét hirdette.
BHAJAN
A szent Hangáradat hallgatása.
BIBLIA
A keresztények szentírása, 66 részből áll: 39 az Ótestamentum és 27 az Újtestamentum.
BLAVATSKY, Helena Petrovana (1831-1891)
Orosz nemzetiségű hölgy, aki sok utazást tett Ázsiában, Dél-Amerikában, Afrikában és Indiában. 1858-ban kijelentette, hogy beavatást nyert az ezoterikus buddhizmusba. 1875-ben megalapította a Teozófiai Társaságot, létrehozta az egyetemes testvériség központját, ösztönözte a vallások, filozófiák és a tudomány összehasonlító tanulmányozását, és kutatta a rejtélyes, misztikus természeti törvényeket, erőket.
BRAHMAND
Más néven a kauzális szint, amelyben egyenlő arányú az anyag és a tudatosság. Az univerzális elme irányítása alatt áll, és a pusztulás alávetettje.
BRAHM GIANI
Brahm, vagyis az univerzális elme ismerője, Brahmand – a kozmosz – megteremtője.
BUDDHA
Pontosabban „Buddha, a Felébredt” vagy a „Megvilágosodott”; eredetileg Siddharta herceg, akit gyakran neveztek Gautamának is; a buddhizmus alapítójaként tisztelik.
BUDDHI
Az elme egyik jellemzője: a gondolkodási és az értelmező képessége, az intellektus.
CHAKRÁK
Központok a testben, amelyekre a jógik koncentrálnak a meditációban.
CHHANDOGYA UPANISHAD
A Sama-Veda alapján elmagyarázza a szent OM-ot (Udgita vagy Pranava), vagyis Brahmát, a világegyetem intelligens okát.
CHARAN DAS
Az Úr odaadó híve, aki felfedte a tanítványa, Sehjo Bai előtt a benső titkait.
CHITR
Az egyik feljegyzést készítő angyal (a másik Gupt); ők tartják számon minden egyes ember tetteit (a megnyilvánultakat, valamint a látens, lappangó állapotú tetteket és a gondolatokat).
DADU SAHIB (1544-1603)
Ahmedabad brahman bölcse, aki elutasította a Védákat és a Koránt; Sivát, Vishnut és Brahmát istenségként tisztelt embereknek tekintette; tagadta a kasztrendszer és a papság szükségességét; az egy Isten imádását tanította, aki mindenek megteremtője és fenntartója.
DASWAN DWAR
Brahmand és Par Brahmand közötti régió, a szuprakauzális régió alsó fele, ahol a lelket még egy vékony finomanyagi fátyol fedi. Itt az utazó lélek megmártózik Amritsar vagy Mansarovar (az Isteni Nektár) tavában, és lemosódik róla minden tisztátalanság. Ekkor újra makulátlanul tiszta, hansa, vagyis királyi fehér hattyú lesz.
DHUN
A Hangáradat zengése a teremtésben, a Szférák Zenéje.
DHUN-ATMAK
A lélek Muzsikája.
DHYAN
A „Dhi” szanszkrit szóból származik; szemlélődés, koncentráció a Shabdra, összekapcsolódás az Igével.
DHYANIS
Odaadó útkeresők, akik a cimbalommal kísért énekektől eksztázisba esnek.
DRYDEN, JOHN (1631-1700)
Angol költő, drámaíró és híres kritikus.
EK-ANKAR
A megnyilvánulatlan megnyilatkozása, az Istenerő, a szent Ige, az isteniség elsődleges kifejeződése, ami által, és amiben mindenki él, mozog és létezik, és aminek a segítségével mindenki megtalálja az utat vissza az abszolút Istenhez.
ÉZSAIÁS
Júdea első nagy héber prófétája; az Ótestamentum egyik könyve viseli a nevét.
FARID, Baba Shakarganj (1181-1265)
Szufi dervis Mongomery területéről, amely a mai Pakisztánban található.
GITA
A szanszkrit nyelvű Bhagvad Gita – az Úr, az Áldott Egy Hangja – a Mahábhárata nagy eposzának része, amely Platon dialógusához vagy Jób könyvéhez hasonlítható. Krisna értekezése a kshatriyák (katonák rendje) kötelességéről, arról, hogy a nehézségektől függetlenül miként folytassanak igazságos háborút a jogtalanság ellen.
GOBIND vagy GOVIND
A világegyetem Ura; ez itt Krisnára vonatkozik, aki Vishnunak – a három alsó szint, a fizikai, az asztrális és a kauzális teremtőjének és fenntartójának – a nyolcadik avatárja volt.
GOBIND SINGH
Nanak után a tizedik szikh Guru (Mesterként 1676-1708). Katona-szent volt. Ő formálta át a szikhek (az egyszerű tanítványok) közösségét a singhek (harcos oroszlánok) katonai szerveződésévé, hogy megvédjék az országot az uralkodók igazságtalanságától és zsarnokságától. Létrehozta a Khalsák („a tiszták testvérisége”) új intézményét, amely a Khanda-di-Pahul vagy a Kard Keresztsége nevet kapta.
GORAKH NATH
Machhandra jógi-tanítványa. Nath a 13. században kifejlesztett egy újfajta jógát, az elme és a varázserők ellenőrzésére.
GOSPEL, vagyis EVANGÉLIUM
Jelentése: „örömhír”, amit Krisztus és az apostolai hirdettek. A megváltás jó híre, az angol-szász kultúrában „a megnyilatkozás isteni története.”
GUPT
Lásd: Chitr
GUR-BANI
Lásd: Bani. A Guruktól származó szent szöveg, amelyeket a Granth Sahibban, a szikhek szent könyvében gyűjtöttek össze. Nem szabad összekeverni a Gur-ki-banival, a szent Hangáradattal, amelyet egy tökéletes Mester jelenít meg számunkra, hogy a segítségével elérjük a legmagasabb spirituális szintet, ahonnan az kiárad.
GURMAT
A Guru ösvénye. Mindaz, amiről a tökéletes Mester a külső világban beszél, és a bensőben megnyilvánuló Isteni Áradat, amelyet követve elérjük Isten örök Otthonát.
GURU
A hinduizmusban a spirituális Tanító, akit mély tisztelet és a legnagyobb hódolat övez. Ő az, aki megvilágítja az Istenhez vezető utat. Ő a fáklyavivő az Isten házához visszavezető úton.
GURU GRANTH SAHIB
Lásd: Arjan
GURMUKH vagy GURUMUKH
Az, aki rendíthetetlenül, odaadó kitartással követi a Gurumat-ot, a spiritualitás ösvényét, és ezzel különleges helyet nyer el a Mester (Guru) mellett mint az Ő szócsöve.
HAFIZ, KHWAJA HAFIZ SCHIRAZI (1324-1388)
A schirazi Dar-ul-elm városában született (a perzsa kiválóságok városa, a perzsa költészet és filozófia Mekkája). Az országát ért csapásokkal és kora nyomorúságos állapotával szembesülve, a meditációhoz és a misztikához fordult. Perzsia egyik legkiválóbb költőjeként tartják számon, Khayyam, Fardowsi, Sa’adi, Shamas Tabrez és Maulana Rumi mellett.
HARI NAAM
A lélek mélyén az isteni Ige, amely egy tökéletes Mesterlélek segítségével nyilvánul meg.
HATHA JÓGA PRADIPAKA
A Hatha Jóga filozófiai értekezése.
HUKAM
Nehéz meghatározni, de a kifejezés az isteni akaratra utal, amely irányítja és megvalósítja Isten tervét.
HUXLEY, ALDOUS (1894-1963)
Angol regény- és esszéíró; „Az örök filozófia” című munkájában tanulmányozta a misztikát (1946).
INDRA
A nagy istenségek egyike, az egek istensége, a nagy szervező, a jótétemények, a termékenység adományozója, az eső küldője és a villámlások irányítója. A későbbi mitológia szerint Swargya uralkodója, amely az istenségek mennyei régiója és az áldott lelkek lakhelye.
INDRAYAS vagy INDRIYAS
Külső és belső érzékszervek, amelyek segítségével működünk a külvilágban: szem (látás), fül (hallás), orr (szaglás), nyelv (ízlelés) és bőr (tapintás). Gyűjtőnéven Jnana Idriya, vagyis az ismeretszerzés eszközei.
JAP vagy JAPA
Isten nevének gondolatban való intenzív ismétlése, amely tevékenység során az ember elveszíti egyéniségét.
JAP JI – 1) Koncentrált meditáció, amely által egy új típusú élet (Jia vagy benső éberség) tölti be a meditáló szívét.
2) A Guru Granth Sahib előszava, amelyben Nanak összefoglalja a tanítása lényegét. Ennek gyakorlatba ültetésével megkezdődik a spirituális ébredés, ami a Jia-Dan kezdete, amikor a gyakorlót teljesen betölti az Életimpulzus. JI – utótag, amelyet személyek nevéhez illesztenek, a tisztelet kifejezéseként.
KABIR (1440-1518)
Nagy indiai szent, Nanak kortársa; a modern spiritualitás atyja. A Sant Mat modern kora Ővele kezdődött. Mindenki számára hozzáférhetővé tette a Surat Shabd Jóga tudományát, és ezzel az első kézből szerzett benső tapasztalat megszerzésének a lehetőségét.
KÁL
Idő, amelyben minden megtestesült lélek létezik és mozog, amíg meg nem válik a testétől betegség, öregség, a „halál”-nak nevezett megsemmisülés által; a tudatosság szintjének végleges megváltozása.
KALAM-I-QUADIM
A Nagy Mu’azzin (Isten) hívása.
KALMA
Isten Igéje, a Teremtőerő, az Ő rendelkezése: „Kun-fia-kun” – az utasítás, amely által a teremtés életre kelt.
KARMA
Ez a meghatározás az akció-reakció törvényének nagyon összetett rendszerére utal, amely az ok és okozat végtelen láncolatát alakítja ki a meggondolatlan gondolatokból, a vigyázatlanul kimondott szavakból és a megfontolatlan tettekből eredően. A gyümölcs ebben az életben vagy valamelyik elkövetkezőben is beérhet. Aki a múltra borult fátyol miatt nem találja meg az ok és az okozat közti összekötő kapcsot, merő „véletlen”-nek nevezheti azt.
KARM BHUMI (Karm Kshetra)
A tettek és reakciók mezeje, vagyis a fizikai világ, ahol az egyének szabad akarattal vethetik el a tetteik magjait, majd pedig leszüretelik azok gyümölcseit.
KHALSA
A tiszták testvérisége a szikhizmusban Lásd: Gobind Singh
KRISNA
A hindu mitológiában szereplő nyolcadik avatár, Vishnu inkarnációja, a Bhagavad Gita szerzője, amely több nézőpontból mutatja be az igazságos háborút.
LAKSHMI
A gazdagság istennője, főként az isteni erényeket illetően. Az igazság után kutatóknak fel kellett készülniük az isteni Dal hallgatására (amely „Saraswati Veena”- ból jön), és az összes lélekben ott szunnyadó „isteni bölcsesség Dalának” örökké tartó éneklésére. Ezt csak akkor hallhatjuk meg, ha Kali istennő segítségével elpusztítjuk az összes bűnt, majd Lakshmi kegyéből kifejlesztjük az erényeket.
MAHA KÁL
Lásd: Kál. A nagy idő, amely a három alsó szintet, a fizikait, a szubtilis vagy asztrálist és a mentális vagy kauzális szintet uralja. Ez az erő hozta létre Brahmand szintjét és Par Brahmot, ahol minden alávetettje a betegségnek, pusztulásnak és a végső felbomlásnak, amíg a lélek le nem vetkőzi a test, az elme és az intellektus összes burkát és öltözékét, a benne mélyen gyökerező, lappangó tulajdonságokkal együtt. Ekkor a lélek megszabadul minden köteléktől, eredeti dicsőségében, tisztaságában ragyog, és egyedül csak önmagára tudatos.
MAHA PRALYA
A nagy megsemmisülés, ahol az univerzális elméből született összes dolog belemerül a forrásába.
MAQAM-I-HAQ vagy MUKAM-I-HAQ (Sach Khand)
Az Igazság lakhelye; a teremtés első nagy szintje; tisztán spirituális régió, ahol a spiritualitás a maga teljességében uralkodik. Ez a régió örök, változatlan, nem érinti a kis- és a nagy megsemmisülés.
MANSAROVAR (Hauz-e-Kausar)
A harmadik spirituális szinten (Daswan Dwar) a Nektár tava, ahol a zarándok lélek megkapja az igazi keresztséget, amelyben tisztára mosódik minden szennytől.
MARDANA
Lásd: Bhai Bala
MASNAVI vagy MATHANAWI
Jalalud-Din Rumi (1207-1273) hosszú spirituális verse. Perzsia szufi költői között a legnagyobb. Odaadó tanítványként szolgálta Shamas Tabrezt (a Spiritualitás Napja), aki a saját kora tökéletes Mestere volt. A vers a perzsa irodalom csodálatos remekműve, amely az Istentől való elválasztódás első napjától kezdve leírja a számkivetett lélek hányattatásait. A könyvet nagy tisztelet övezi, és úgy tartják, hogy figyelmes tanulmányozása útlevél a mennyekbe.
MAULANA RUMI, Jalalud-Din (1207-1273)
A nagyszerű Masnavi más néven Mathnawi misztikus költemény hírneves szerzője. Egyszerű iskolai tanár (maulvi) volt, de spirituális Mestere, Shamas Tabrez erőteljes hatására nagyon hamar a nagy spirituális vezető (maulana) kiemelkedő szintjére emelkedett, és az élet magasztos spirituális értékeit tanítva, az emberiség tanára lett. A halála idején már szentként tisztelték.
MAJA
Szanszkrit nyelven illúziót vagy érzékcsalódást jelent. Ezzel a kifejezéssel gyakran találkozunk az Upanishadokban. A kifürkészhetetlen és leírhatatlan erőt jelenti, amely benne van a végső igazság kivetüléseiben, vagyis az emberi testben, az anyagi világ minden formájában, valósnak tüntetve fel azokat, pedig valójában azok lényege homályos, bizonytalan, árnyék jellegű.
MOHAMED
(kb. 570-632) Mohomed vagy Mohamed arab jelentése: a dicsért ember – Kora utolsó prófétája, és az iszlám alapítója, amelyet az ő neve után mohamedán vallásnak neveznek. Megdöbbentette a mekkaiak bálványimádása, ezért hozzáfogott népe vallási és társadalmi megreformálásához. Mohamed vallása az „iszlám”, arabul: „lemondás vagy önmagunk teljes alárendelése Isten akaratának”; a követője pedig „muzulmán”, arabul „hívő.”
MONDUK UPANISHADOK
Az Upanishadok szanszkrit szó: ezoterikus vagy misztikus tanítások, a Védák legspirituálisabb részét képezik. Filozófiai értekezések, amelyeket az ősi, erdőlakó rishik ajánlottak a tanítványaiknak. A Monduk Upanishad egyike a körülbelül száz hasonló szövegnek. Ez a világegyetem eredetének kérdéseivel, az isteniség jellemzőivel, az emberi lélek természetével, valamint az anyaggal és az anyagon túlival való kapcsolatával foglalkozik.
NAAM
Teremtőerő, amelyet a szentírások különféle nevekkel illetnek: Vak-Devi, Sruti, Sraosha az ősi szent könyvekben, Nad vagy Akash Bani a hinduknál, szent Ige a keresztényeknél, Kalma vagy Kalam-i-Quadim a muzulmánoknál, Naam vagy Akhand Kirtan a szikheknél. Mivel ez a legfelsőbb Lényből árad ki, ezért az emberben Isten akarataként nyilatkozik meg.
NAD BIND UPANISHAD
Az ősi szövegek egyike, amely a Nad, vagyis a Hangáradat dicsőségét zengi. Leírja a spirituális gyakorlatokat, amelyek erővel ruházták fel a jógikat, hogy meghallják Anhadot (Omkar vagy Onkar), Brahma első Hang-megnyilvánulását a bensőjükben. Ennek felismerése tudást és képességet ad a teremtésre (úgynevezett természetfeletti képességeket).
NAMAZ
Az iszlám 5 tartóoszlopának az egyike: 1. Allah, 2. Namaz (ima), 3. Zakaat (jótékonykodás), 4. Roza (böjtölés) és 5. Haj (zarándoklat Mekkába) – ezek irányt és pontos útmutatást jelentenek a híveknek, hogy egyenes úton haladjanak előre, ne terelődjenek el. A Korán előírja, hogy naponta legalább ötször kell imádkozni – reggel, délben, délután, napnyugta után és lefekvés előtt. A valódi Namazban a hívő ráhangolódik az Ism-i-azamra, a Nagy Névre.
NAMDEV
Neves bölcs, aki 1480-ban született Pandarpurban, és Guru Giandev tanítványa volt. Nagy tisztelet övezte. Vászonnyomásból élt, és minden idejét Isten iránti odaadásban töltötte.
NANAK (1469-1539)
A szikh vallás alapítójaként tisztelt nagy Guru Pandzsáb indiai államban, a Lahore közelében lévő Talwandi faluban született. Közeli kapcsolatban volt Kabirral, és nagy kortársához hasonlóan az egy Isten-hitet hirdette. Tanításában egyesítette a hindu és muzulmán elemeket. Mindkét vallás követői egyformán tisztelték.
NATH
Szó szerinti jelentése: „Úr” vagy „Mester.” Egy jógi-rend, amelyet Machhindra Nath alapított, és neves tanítványa, Gorakh Nath vitt tovább.
NIDA-E-ASMANI
A magasztos Mennyekből (Arsh-a-mu’ala) áradó Hang (Akash Bani).
NIRANKAR
A forma- és tulajdonságok nélküli, az absztrakt Isten.
NUKTA SWEDA vagy NUKTA-E-SWEDA
Jelentése: egyszem, harmadik szem. Más elnevezésekkel: til, tisra til, shiv netra, divya chaksu. Ez a lélek székhelye a két szemöldök között és mögött. Ha a meditációban a lélekáram teljesen ide összpontosul, akkor a lélek készen áll arra, hogy a bensőbe emelkedjen.
PAHUL
Kard általi keresztség, más néven Amrit, amelyet Guru Gobind Singh vezetett be. A célja az volt, hogy az erélytelen szikheket harcos erővé formálja, készen arra, hogy az igazságtalanság és az uralkodók zsarnoksága ellen harcoljanak.
PALTU SAHIB
Neves hindu misztikus, aki a Farizabadhoz tartozó Nangpur nevű faluban született. Az ezoterikus tudományba családi papja Govind Ji avatta be, aki Bhikha Sahib tanítványa volt.
PANCH SHABD
Az öt Istennév, amely az Isten Királysága felé vezető úton öt különféle Hangzásként nyilvánul meg. Ennek segítségével érhetjük el Istent. Más kifejezésekkel: a Szavak Szava (Ism-e-azam), a Szavak Királya (Szultan-ul-Azkar).
PANDIT
Szanszkrit szó: pandita, tanult ember, tanító. Általában brahman, vagyis a papi kaszthoz tartozó, és járatos a vallási, jogi és szociális tanokban.
PAR BRAHMAND vagy PARBRAHM
Jelentése: Brahmand (Kál) birodalmán túl. Más néven: Bhanwar Gupha. Ez a szuprakauzális szint felső része, ahol a lélek uralkodik az anyag felett, amely vékony fátyolként borítja be; szemben a szuprakauzális szint alsó részével (Daswan Dwar), ahol mindkettő egyenrangú.
PARVATI vagy PARBATI
Szanszkrit eredetű szó, amely a lélekre vonatkozik: a parbaton, vagyis a „hegytetőn élő.” Siva társa, mindketten az átváltozás, a megdicsőülés hegyén (Kaliash), vagyis a szemek között és mögött, a lélek székhelyén lakoznak. Ha erre a gyűjtőpontra meditálunk, akkor az elvezet bennünket a shiv netrához, a harmadik szembe, amelyet szimbolikusan a homlok közepén jelölnek. Ez a Siva istennő iránti odaadás jelképe, aki a bűnök elpusztítója. Lakshmi istennő az isteni erényekben való gazdagságot, Saraswati istennő pedig a valódi természetünkkel, a lelkünkkel kapcsolatos tanulást jelképezi.
PÉTER CÁR vagy NAGY PÉTER (1672-1725)
Orosz cár volt. Fizikailag és mentálisan jóval megelőzte a korát, és nagy tudást, sokféle technikai készséget sajátított el az orosz szolgálatban lévő külföldiektől. Még több tudásra szomjazva 1697 áprilisában elhagyta Oroszországot. Követségi tisztviselőnek adva ki magát, meglátogatta Poroszország balti területeit, Hannovert, és eljutott Amszterdamba is, ahol egy ideig egyszerű hajóácsként dolgozott. Tanulmányaiba felvette még a csillagászatot, a földrajzot, a természetbölcseletet, sőt az anatómiát és a sebészetet is.
PIÁRÁK (az öt Piára)
„Isten szeretteinek intézménye.” Guru Gobind Singh, a tizedik szikh Guru megteremtette a Khalsa Panth ceremóniát. (A Khalsa szó jelentése: tiszta.) A Tisztaság Útjára az Amrit beavatással kerülhettek a szikhek. A Khalsa Panth 1699-ben Vaisakhi napján kezdődött. Az Ő felhívására a közösségből öten önként vállalták, hogy az életüket adják a Guruk szent ügyének. Khalsáknak nevezte őket, vagyis a tiszták testvériségének. Guru Gobind Singh a kegye jeléül kijelentette: ha az Ő nevében öt Khalsa összejön, tudni és érezni fogják a Guru jelenlétét maguk között. Krisztus is azt mondta: „Mert ahol ketten vagy hárman egybegyűlnek az én nevemben, ott vagyok közöttük. (Mt 18.20)
PIND
A fizikai szint hindi elnevezése, amely a fizikai test vonatkozásában egészen a harmadik szemig, a lélek székhelyéig tart.
PIPA vagy RAJA PIPA
Kora uralkodója, aki kereste az Igazságot, és végül eljutott Sant Ravi Dashoz, a cipész-szenthez, akitől megkapta a Naamot, a szent beavatást.
PRAG-RAJ
A Gangesz, a Jamuna és a földalatti Saraswati folyók találkozása, a legkedveltebb zarándokhely. Átvitt értelemben az ida, a pingala és a sushmana nádik, csatornák, amelyek végül az Amritsar (Aab-eHayat) szent tavában folynak össze. Itt a láncaitól megszabadult zarándok lélek teljesen megtisztul, és eredeti fényességében ragyog.
Ahogy a vér az erekben, a spirituális energia a nádikban kering. Három rendkívül fontos nádi van: a baloldali út, vagy ida nádi, a jobboldali út, vagy pingala nádi és a sushmana (sushumna) nádi a középső út. A szentek és misztikusok írásaiból megtudjuk, hogy valódi lényünk megtapasztalásához az szükséges, hogy a sushmana nádi útján, vagyis a középső úton utazzunk.
PRAHLAD
Isten egyik odaadó szolgája, Harnakyshap, a démonkirály fia, aki a mai Pakisztán területéhez tartozó modern Multán város területén élt. A régi erőd mellett ott áll a Prahlad Bhagat temploma.
PRALAYA
A világegyetem teljes megsemmisülése. Szemben az egyéni pusztulással, ekkor minden anyagi dolog, akármilyen elemekből épül fel, mind megsemmisül.
PRÁNÁK
Mindent életben tartó kozmikus energiák („életerő”, „chi”, „bioenergia”), amelyek az egész testünket átjárják, életben tartják, és a különböző fiziológiai folyamatokat irányítják. Ezek a következők: 1) A külvilágból érkező benyomások érzékelése és befogadása. 2) Mindazoknak a benyomásoknak, hatásoknak az elutasítása, elvetése, amelyeket az egyéni élet nem igényel, vagy nem akar többé megőrizni. 3) Az emésztőrendszer segítése, új csontok és vér előállítása. 4) A keringési rendszer felügyelete. 5) Az elme és az intellektus felemelése a lélek tiszta tudatosságának magasabb szintjeire. A „pránák” különböznek a „swasá”-tól, a be-és kilélegzéstől, mert az utóbbi az előzőnek kevésbé finom megnyilvánulása.
PANDZSABI
Gurmukhi írás, amelyet Guru Angad vezetett be. Másik jelentése: Pandzsáb indiai állam népessége.
PURANÁK
Szanszkrit szó, amelynek jelentése: ősi, korábbi idők. 18 részből álló indiai szentírás-gyűjtemény, amely a Védákat követte. A világegyetem teremtésének, pusztulásának és újrateremtésének legendás feljegyzéseit, illetve az istenségek családfáját, leszármazási rendjét tartalmazza. Emellett egy enciklopédikus információtömeg, nagyobbrészt példabeszédek formájában található meg a gyűjteményben. Ezek közül a Bhagavat és a Vishnu Purana örvend a legnagyobb tiszteletnek.
QAZI
Arabul: kádi; a törökök, az arabok és a perzsák polgári bírója. A vallási jogban és teológiában járatos muzulmán.
QURAN vagy KORÁN
(arabul: Qur’an, az olvasata). A muzulmánok szent könyve; az iszlám vallás bibliája. Választékos arab nyelven íródott, ahogy azt Gábriel kinyilatkoztatta Mohamed prófétának.
RADHA SOAMI
Szó szerint: a lélek Ura. Rai Saligram nevezte így, mámoros állapotban, spirituális mentorát Soami Shiv Dayal Singh Jit, aki így az élő hitvese (Soami) volt Isten lelkének (Radha). Szimbolikusan a lélek egységét jelentette a Hangáradattal, amit neki Soami Ji (a szent Ige élő megtestesülése) fedett fel. Manapság ezt többnyire üdvözletként használják, mint: Radha Krisna vagy Sita Rama.
RÁMA (Rámacsandra)
Ayodhya legendás királya volt az ősi Indiában. A hindu mitológia szerint Vishnu hetedik avatárja, inkarnációja volt, és az indiai nagy eposz, a Rámájana (Ráma kalandjai) hőse.
RÁMAKRISNA PARAMAHANSZA (1836-1886)
Káli-pap volt Dakshineswarban, Kalkutta közelében. Egész életében vonzódott Kálihoz, a teremtés és pusztítás anyaistennőjéhez, és töretlen odaadása révén az megjelent neki. 12 évi szakadatlan szellemi gyakorlás által érte el a nirvikalpa szamádhi állapotát, amelyben az egyéni lélek egybeolvad az örök Brahmannal. Ekkoriban kapta a Rámakrisna nevet. A vallások egységét a saját személyében valósította meg, és ezzel lefektette a vallások harmóniájának az alapjait. Elutasította a kasztrendszert, és felismerte az emberek alapvető egységét Isten előtt. Azt hirdette: „Isten egyetlen, csak a nevekben van különbözőség.”
Legjelesebb tanítványa Szvámi Vivékánanda volt.
RAM DAS
A Nanakot követő negyedik szikh Guru (Mesterként: 1574-1581).
RAVIDAS
India foltozóvarga-szentje, aki kenyerét a használt cipők javításával kereste, és minden szabad idejét meditációban töltötte. Követői között olyan személyiségek voltak, mint Raja Pipa, Méra, a rajputi hercegnő és mások.
RIDDHI
18 féle riddhi és sziddhi képesség létezik. Ezek a rendkívüli erők – az úgynevezett jógierők – kevés gyakorlat (szadhan) után maguktól megjelennek a spirituális ösvényen előrehaladás során. Ám ezek kifejezetten akadályt jelentenek Isten megtalálásában, mert könnyen kísértésbe visznek, és olyan csodaszámba menő dolgoknak tesznek a rabjává, mint a gondolatolvasás, jóslás, jövendölés, áthatolás képessége, kívánságteljesítés, szellemgyógyítás, hipnózis, transzok, mágikus befolyásolás stb.
RISHI
A hinduizmus isteni ihlettel megáldott költői, bölcsei. A Védák himnuszait a hét rishinek nyilatkozták ki. Ők voltak a sapt rishik, prajapatik. Ennek jelentése: az emberek között a legmagasabb, Brahma elméjéből fogant.
SACHI BANI
Az igazi, az örök, a változatlan Hangáradat, az egész teremtés életimpulzusa.
SACH KHAND
Az Igazság birodalma, a teremtés első nagy szintje, amely tisztán spirituális, ezért örökké ugyanaz, túl a nagy megsemmisülés hatókörén.
SADH vagy SADHU
Fegyelmezett lélek, akinek bejárása van Par Brahm szintjéig. Nagyságuk és dicsőségük meghaladja Kál birodalmát, a három alsó szintet.
SAHANSDAL KANWAL
Az ezerlevelű lótusz szintje, több ezer piramisszerű formát alkotó Fénnyel. Ez az asztrális szint energiaközpontja, ahol a finom anyag dominál, ezért nagyon csapdába ejtő.
SAHIB
A szó jelentése: magasztos Lény, mindennek Ura. A tisztelet jeléül gyakran tették hozzá szentek nevéhez, mint Kabir Sahib, Paltu Sahib és Tulsi Sahib.
SANGAT
Szent közösség. Átvitt értelemben a lélek összekapcsolódása a szent Igével.
SANT
Olyan lélek, amely elérte a tisztán spirituális szintet, Sach Khandot. A legmagasabb rang a spirituális hierarchiában.
SARASWATI
1) Az ékesszólás és a legmagasabb spirituális típusú tanulás istennője. 2) Összetett szóként „sar” és swa” szavakat foglalja magában, amelyek „lényeget”, „lényegi természetet” és „önvalót” jelentenek. Saraswati anyát általában úgy ábrázolják, mint aki a vina nevű hangszerén játszik, és minden egyes lélekben örökké az isteni bölcsesség dalát énekli. 3) Brahma társaként a szanszkrit betűk és nyelv feltalálójaként tisztelik. 4) Utótagként tanult rishik nevéhez adták hozzá, akik járatosak voltak az önvaló valódi tudásában, mint Rishi Dayanand Saraswati.
SASTRAS
A hinduk vallási és jogi szövegkönyve.
SATGURU
Az a szent, akit Isten jelöl ki arra, hogy tanítsa a benső utat az Igazság után kutatóknak, és összekösse őket a megmentő életimpulzussal, a Shabddal a bensőben. Minden Satguru szent, de nem minden szent lehet Satguru, amíg a benne élő Sat-Erő fel nem hatalmazza Őt a küldetéssel, hogy a világtól megfáradt lelket hazavezesse Isten igazi és örök Otthonába, Sach Khandba.
SAT NAAM
A Hangáradat (Ek-Ankar) neve, amely a Sat Purushtól árad ki, és ez az Abszolút Isten első manifesztációja.
SAT PURUSH
Az Istenerő, az Abszolút Isten első és legfőbb megnyilatkozása Sach Khandban, a teremtés első nagy birodalmában, amely tisztán spirituális jellegű.
SAT SANGAT
A Sat vagyis az örök Igazság után kutatók közössége. A földön ezt egy Istenember irányítja, akit az Istenerő vezet gondolatban, szóban és tettben. A benső szinteken ez az Istenerővel való egységet, összetartozást jelenti. Ez a Mesterlélek irányításával jön létre azáltal, hogy a lelket összekapcsolja Isten Fényével és Hangjával, ami az isteniség első megnyilvánulása.
SAUT-SARMADI
Mámorossá tevő dal, amelytől elfelejtjük magunkat az általa teremtett isteni extázisban.
SHABD
Az egész teremtésben ott vibráló Hangáradat. A benső füllel hallhatjuk. A különféle szentírásokban található nevei: Bang-i-Asmani, Shruti, Nad, Ige, Naam, Bang-i-Ilahi, Sraosha, stb.
SHABD-BANI
Az Örök Hang vagy Muzsika, amely ott zeng minden élő teremtményben, mert az a valódi életáram, amely látható módon vagy láthatatlanul életben tartja őket.
SHAH-RAG
A nyaki ütőér a torokban.
SHALOK
Vers.
SHAMAS TABREZ
Tabrez Perzsia neves misztikusa, és Maulana Jalal-ud-Din Rumi spirituális mentora.
SHEIKH (sejk)
Arabul: idősebb. Az iszlám világban a mecsetek főpapja, a vallási rend vezetője, egy szent, vagy egy nagyon tanult szentéletű ember.
SHIV DAYAL SINGH JI, Soami (1818-1878)
Az Agrában élt Seth Shiv Dayal Singh Ji, közismert nevén: Soami Ji Maharaj. Az Ő nevéhez fűződik a nagy Mesterek – köztük Guru Nanak és Kabir Sahib – időtlen tanításának a megújítása a modern kor számára. Ebben kiemelt hangsúlyt kap a Surat Shabd Jóga, a Hangáradat Jógája, amellyel összekapcsolódva hazautazhat a lélek Isten Királyságába, ahonnan ered.
SHIVA vagy SIVA
Az „áldott”, a hindu istenség-hármas harmadik tagja. Ő Mahadeva, a „nagy istenség”, de főleg a Pusztító vagy Rudra, „a szörnyűséges”, mert elpusztít mindent, ami a gonosztól született. Ez a pusztulás csupán egy új születés előjátéka. Az úgynevezett „halál” egy kapu az új életre. A legfelsőbb Lény teremtő megnyilatkozásaként tisztelik, mint nagy istenséget – Mahadevát.
SHIV NETRA
Shiva szeme, a fizikai szemek között és mögött levő harmadik szem, amely bejutást enged a bensőben levő magasabb szintekre. Szimbolikusan a homlok közepén jelzik.
SHRUTI
Szanszkrit nyelven: megnyilatkozás. A Hangáradat neve. A védikus írásoknak az a része, amelyet közvetlenül a régi rishiknek nyilatkoztattak ki.
SIDH
A jógik egy csoportja, akik jógi fegyelmező gyakorlatokkal elért természetfeletti erőkkel rendelkeznek.
SIDHÁK
Magas szinten fegyelmezett elméjű emberek, akik természetfeletti erőkkel rendelkeztek.
SIDHIK
Természetfeletti jellegű jógi erők.
SZIKH
Szó szerint: tanítvány. Olyan ember, aki az élet magasabb igazságait tanulmányozza. A másik jelentése: egy népcsoport, amely főként Pandzsáb környékén élt, ahol a Guru Nanak által javasolt vallási elveken és hagyományokon alapuló testvériséget hoztak létre az isteni egységben és az emberi testvériségben való hitben.
SIMRAN
Egy általunk kedvelt személyre, helyre vagy dologra való állandó emlékezés. Ilyen vagy olyan formában mindannyian gyakorolunk valamilyen simrant, vagyis gondolunk a rokonainkra, a barátainkra, a gazdagságra, a vagyonra vagy a hírnévre. Ezek mind múló természetűek, és csak pillanatnyi örömöt nyújtanak, amelyek gyakran szomorúsággal vegyülnek. A szentek az Istenerő simranját javasolják, amelyet egy Istenember ad, és amely az örök boldogság valóságos forrása.
SITA
A nagy indiai eposz, a Rámájana, hősnője; Rama kedves és szeretetteljes felesége. Szó szerinti jelentése: „barázda”, mivel ő személyesíti meg a mezőgazdaság és gyümölcs-kultúra istennőjét. Állítólag egy barázdából szökkent elő, és ott is tűnt el végleg.
SMRITIS
Szanszkrit nyelven: „Az, amire emlékeznek.” Hindu kifejezés az ihletett állapotra, az ebben született alkotásokra, amelyek között olyan művek találhatók, mint a két nagy indiai eposz (a Mahábhárata és a Rámájana), valamint a Puranák.
SRAOSHA
Zendavasta Gathája két istenséget említ: Atar (tűz) és Sraosha, amelynek szó szerinti jelentése: engedelmesség – engedelmesség az Élet törvényével, vagyis a munkálkodó Istenerővel szemben; Isten akarata, amelyet a Hangáradat tár fel előttünk a bensőnkben.
SZUFI
Muzulmán misztikus. (arabul: a suf szó „gyapjat” jelent – eredetileg azokra az aszkétákra vonatkozott, akik durva gyapjúruhát viseltek, jelezve, hogy lemondtak az élet minden kényelméről). A régi szufik inkább aszkéták voltak, mint misztikusok; inkább szentek, mint látók. Tiszta szívű embert is jelent.
A misztika nem az arab sivatagban, hanem Perzsiában fejlődött ki. A panteisztikus látásmód (Isten azonos a világgal) lényeges eleme a szufizmusnak.
SUSHMANA vagy SUKHMANA (sushumna) NÁDI
A szubtilis központi nádi (tűzcsatorna) az ida nádi és a pingala nádi csatorna között. Az ida Hold-hatást, a pingala Nap-hatást jelent. A lélekáram számára a befelé vezető út a sushmana nádin, a középső úton át vezet, amikor a lélekenergia összegyűlik a szemközéppontban. Az összes asztrális csatorna közül ez a három a legfontosabb. A sushmana a bioenergia működéséért felel, a másik kettő az emberi test akaratlagos és automatikus funkcióit irányítja és ellenőrzi.
SULTAN-UL-AZKAR
Az Ism-i-Azamra, a legmagasztosabb Névre való meditáció. A muzulmán misztikusok az ima legmagasabb formájának (zikr) tartották.
SUMER
Az aranyhegy, amelyen a zarándok lélek kel át a spirituális utazásán.
SURAT SHABD JÓGA
A Surat, a figyelem, a lélek jógája, vagyis egysége a Shabddal, a Hangáradattal. „Sehaj jógá”-nak is nevezik, mert mindenki – ha fiatal vagy idős, egészséges vagy beteg –, könnyedén gyakorolhatja.
SZENT ÁGOSTON (354-430)
Keresztény szent és a római egyház egyik nagy atyja a négy közül.
SZENT
Olyan személy, akinek bejárása van a tisztán spirituális birodalomba, Sach Khandba, amely a teremtés első nagy szintje.
TAYUMUM
A kéz megtisztításának egyszerű módja, amikor homokkal dörzsölik meg azt, mielőtt imádkoznak, meditálnak olyan helyeken, ahol nincs víz – azt jelképezve, hogy így megtisztítják a kezüket az összes világi dologtól.
TEGH BAHADUR
Guru Har Gobind, a hatodik szikh Guru fia, és a Nanakot követő kilencedik Guru. (Mesterként: 1664-75). A mogul üldözések miatt a szikhek között szakadás kezdődött, de Tegh Bahadur nagyon népszerű lett. Erre Aurangzeb mogul önkényúr elfogatta, és Delhiben lefejezték. Ott áll ma, az Ő mártírságának emlékére, a Gurdwara Sisganj.
TENNYSON, ALFRED Lord (1809-1892)
Báró volt, híres angol költő, aki hitt a halhatatlanságban és Istenben. Az angol irodalomban az egyik legkiválóbb költőként tartják számon.
TIL (tisra til)
Lásd: Nukta Sweda.
TRATAK
Jógi gyakorlat a nézés képességének fejlesztésére. Ilyenkor fognak egy papírdarabot, amelynek a közepébe bejelölnek egy fekete pontot, és távolabbra elhelyezik – a szem magasságában. Majd kitartóan, pislogás nélkül kell nézni, amíg a sötét folt fehérséggé nem változik, a koncentrált spirituális sugaraknak köszönhetően, amelyek a bensőből áradnak ki. Ennek egy másik változataként az orr hegyére vagy a két szem közé teszik a papírdarabot. Ezt a gyakorlatot a koncentrált figyelem fejlesztésére használják, a meditáció eszközeként.
TRIKUTI
A teremtés harmadik nagy régiója, Brahmand, a kauzális szint. Kál birodalmához tartozik, az univerzális elme otthona, a maja szférája. Itt a lélekvándorlás karmikus törvénye teljes mértékben, ugyanúgy működik, mint az asztrális és a fizikai szinten.
TULSI vagy TULSI SAHIB (1763-1843)
Minden világi törekvését feladta a spirituális megvilágosodás érdekében. Tulsi Sahibként Hathrasban telepedett le. A Ghat Ramájána szerzője, amely a nagy indiai eposz benső változata. A Mesterek művének folytatását, a spirituális küldetést az agrai Soami Ji Maharajnak adta tovább.
TURIYA PAD
Tudatos állapot, amely az ébrenlétnél magasabb, vagyis a 4. szint.
1) A mély álom tudattalan állapota; 2) az álom féltudatos állapota; 3) ébrenlét; 4) Jógi tudatosság a szuper mentális szinten, ami akkor érhető el, amikor az érzékek nyugalomban, az elme üres állapotban van, az intellektus pihen.
UDGIT vagy UDOGIT
A benső Muzsika, amely az elmén és az érzékeken túli világból érkezik.
UPANISHADOK
Lásd: Monduk Upanishad.
VÉDÁK
Szanszkrit nyelven: isteni tudás. A hindu írások legszentebbje. Egyesek szerint időszámításunk előtt 1000 vagy 2000 körül keletkezett, még mielőtt az árják elhagyták a Himaláján túli ősi otthonukat. Úgy tartják, hogy Brahma szájhagyomány útján adta tovább a régi rishiknek, ezért Srutinak nevezték el: „ami hallható.” Négy szamhitából, gyűjteményből áll: 1) Rigvéda: himnuszok; 2) Jadzsurvéda: imák és a szent formulák; 3) Szmavéda: ősi dallamok; 4) Atharvavéda: az áldozatokat bemutató papok varázsigéi.
VINA
Indiai húros hangszer és annak dallamos hangja.
VISHNU
A hindu istenség-hármasból a második. A hindu mitológia szerint nagylelkű, kegyes; a bőség és a jómód istensége, és a világegyetem fenntartása a megbízatása. A hitvese Lakshmi.
WAZU
A muzulmánoknál a test fontos részeinek, az arcnak, a kéznek és a lábnak a szertartásos megmosása. A hinduknál ugyanez a Panj-ashnani. Valószínűleg a víz szűkössége tette szükségessé a szárazság által sújtott vidékeken, vagy az, ha valaki túl beteg volt ahhoz, hogy teljes fürdőt vegyen.
YAMA
A hindu Plútó, a szellemek világában az alvilág királya. Ő az ítélkező istenség, aki a karma kérlelhetetlen törvénye szerint könyörület nélkül hirdet igazságot: ki mint vet, úgy arat. Hatalma Pitrilokig terjed, ami a pritik (a manas) az elme világa. Nem képes lelkeket teremteni sem elpusztítani, arra viszont képes, hogy folytonosan az anyag és az elme különböző formáinak kötelékében tartsa a lelkeket, ahogy azok megérdemlik.
ZIKRE-I-RUHI
A ruh vagy lélek összekapcsolódása a szent Igével. Lásd még: Sultan-ul-Azkar.
ZOROASTER
Görög változatban a perzsa Zarathustra neve, aki időszámításunk előtt 600 körül született, és 583 körül halt meg. A zoroastrianizmus alapítója, amelynek modern változata a parsiizmus. Úgy tartották, hogy a bölcs emberek, a mágusok közül ő volt a legelső. A Zendavestában levő Gathákból tudjuk, hogy egy újfajta Isten-látomása és egyfajta dualista szemlélete volt: két erő, a jó (Hozmund) és a rossz (Ariman) küzd egymással a világban. Hogy melyik uralja, az rajtunk, embereken múlik. Mindkettő a Teremtő (Ahura Mazda) megnyilvánulása. Ezek az erők önmagukban nem jók vagy rosszak, egyedül az emberen múlik, hogy mire használja őket. Az Ahura Mazdához két isteni tulajdonságon keresztül vezet az út: az egyik az Atar, a tűz, másik a Sraosha, a saját meggyőződésből fakadó engedelmesség.