Rimjhim Duggal és Arjan Stephens esküvői ceremóniája
2010-02-25
Dr. Rimjhim Duggal (Sant Rajinder Singh és Mata Rita Ji lánya, Sant Darshan Singh és Mata Harbhajan Kaur unokája) és Arjan Stephens (Arran és Ratana Stephens fia) házasságkötése örömteli esemény volt a nemzetközi sangat számára.
Az egyik résztvevő a következőket mondta az esküvő eseményeiről:
„Nem számít, hogy melyik országból jövünk, milyen a szociális és a vallási hátterünk, a nemzetközi satsangi közösség nagy, sokszínű családjához tartozunk. Miközben a spirituális célunk elérése érdekében gyakoroljuk az Isten Fényére és Hangjára történő meditációt, az életünk jelentős eseményeit is megünnepeljük. Rimjhim és Arjan házasságkötése nem volt meglepő. A családtagok, a barátok, Hazur Baba Sawan Singh, Sant Kirpal Singh és Sant Darshan Singh, az élő Mester tanítványai, sok satsangi gyermekkoruk óta ismerte őket, ezért számukra teljesen természetes volt e két szív találkozása.
Mivel Sant Rajinder Singh az élő tökéletes Mester és a menyasszony édesapja, a különféle menyegzői szertartások nagy boldogságban, örömben, vidámságban és spirituális sugárzásban folytak le.”
Rövid összefoglalás a különféle ceremóniákról
2010. február 25-27. Sri Akhand Path SahibRimjhim Duggal szikh családba született. Sok egyedülálló esküvői formaság van ebben a vallásban. Ilyen a Sri Akhand Path Sahib: a szikh szentírás 48 órán át tartó felolvasása. Erre február 25-27. között került sor a Kirpal Ashramban. Ez az esemény a Bhog szertartással fejeződött be.
Sok menyegzői vendég nem a Kirpal Ashramban lakott, és lenyűgözte őket a látvány, amikor megérkeztek ide. A csatorna melletti egész útból rózsaszínű virágalagút lett. Az oldalfalairól és az utat bevilágító csillárokról jázminfüzérek lógtak alá. Ügyes kezek látványos bejáratot alkottak. A vendégeket rózsaszín és kék száriba öltözött fiatal lányok „Nameste” köszöntéssel fogadták. Olyan volt, mintha egy mesébe lépett volna be az ember.
Azt, aki a felolvasások ideje alatt belépett a meditációs terembe, azonnal megragadta annak ünnepi szépsége. Egy szikh gurdwara lett belőle. Mindenütt virágfolyamok borították a falakat, és virágok vették körül a baldachinos emelvényt is, ahova a Guru Granth Sahibot, a szikh szentírást helyezték el. A program kezdetéig kirtánokat, himnuszokat adtak elő. A következő 48 órában az egész ashramban lehetett hallani a szentírás dallamos recitálását.
Amikor a két család tagjai helyet foglaltak a meditációs teremben, Bhai Santokh Singh, a szikh szertartásvezető bejelentette a nagy eseményt. Majd megkezdődött a Guru Granth Sahib felolvasása (az „Akhand Path samapti”). A Jap Ji, a szentírás bevezetőjének recitálása után a szikh papok fohászai (adras) következtek. Isten áldását kérték a házasulandókra. és köszönetet mondtak Sant Rajinder Singhnek, amiért a Mesterek tanításával békét és harmóniát teremt a világban. Ezután minden résztvevő kezébe karah prashadot (halavát) tettek.
A Bhog záró ceremóniát két nappal később tartották meg, amikor befejeződött a recitálás. Ezt a Kirpal Ashram udvarán rendezték meg, amelynek részeként egy neves amritsari zenészcsoport himnuszokat adott elő a szikh szentírásokból.
Ezt követte a hagyományos Guru-ka-Langar, a díszebéd.
Holi, a színek fesztiválja
Február 28-án, vasárnap került sor erre a nagyon vidám, élvezetes együttlétre. Hivatalosan a következő napra esett a holi ünnepe, de a menyegzői program egyéb eseményei miatt ez volt erre a legalkalmasabb nap. Nagyon sok külföldről érkezett vendég most először vehetett részt egy ilyen programon. Biztos, hogy mindig emlékezni fognak rá. Sant Rajinder Singh és Mata Rita Ji, mint nagyon figyelmes és találékony házigazdák, a színek fergeteges fesztiválját szervezték meg.
Az egyik résztvevő szavaival: „Színek felhőibe borult a Kirpal Ashram, amikor trombitaszó jelezte a Mester és a két család tagjainak megérkezését. Több száz fehérbe öltözött vendég gyülekezett a sokféle színben pompázó, csúcsos formájú, hatalmas sátor alá. (A Mester már napokkal előbb vidáman azt tanácsolta, hogy olyan fehér ruhába öltözzünk, amit azután nem sajnálunk eldobni.)
A színek játéka úgy kezdődött, hogy a Mester piros színnel megjelölte a menyasszony és a vőlegény homlokát, majd miközben a családtagok megölelték egymást, különféle színeket varázsoltak egymás arcára, homlokára, ruhájára. A vendégek követték a példájukat, színes festékkel dobálva egymást. Úgy mulatott mindenki, mint a gyerekek. Egy idő múlva az volt a feltűnő, ha valakin kevés volt a szín. Rögtön tettek róla a többiek, hogy ne érezze magát emiatt kényelmetlenül.
Sant Rajinder Singh mindenkit emlékeztetett a holi spirituális értelmére is: a jó mindig győz a gonosz felett. A holi ennek megünneplése. Isten a teremtés forrása, a fehér pedig minden színé – ezt jelképezi a fehér ruha. Majd a Mester egy apró történettel adott tanácsot a vőlegénynek és a menyasszonynak: Egy anyós azt mondta a fiatal férjnek és feleségnek, hogy a naplementét Isten hozta létre, és ahogy azt sem kérjük Istentől, hogy ezen változtasson, a fiatalok se akarjanak semmit se megváltoztatni a másikban, hanem saját magukat tegyék tökéletessé egymás számára.
Sagan, chunni és gyűrűceremónia
Március 1-én, hétfőn az elegáns Taj Place Hotelben került sor ezekre a szertartásokra. A sagan lényege: a vőlegény családja hivatalosan üdvözli a menyasszony családját. Majd ima (ardas) következett. Utána Sant Rajinder Singh egy színes tikkát, jelet tett Arjan homlokára, és a szikh hagyományok részeként egy kadát, karperecet adott neki.
Ezután következett a chunni: a vőlegény családja hivatalosan köszöntötte a menyasszonyt, aki ezután a férj családjához fog tartozni. Ratan Stephens egy aranyszínű sálat nyújtott át Rimjhimnek, majd a három lánya, Shanti, Gurdeep és Jyoti szintén szép sálakat ajándékoztak neki, jelezve, hogy nővérükké fogadták.
Ezután egy aranylócára ültették a jegyespárt, ahol egymás ujjára húzták a gyűrűt.
Az est kulturális programmal, India legkülönfélébb régióinak hagyományait bemutató zenével és táncjelenetekkel folytatódott.
Mehndi és sangeet ceremónia
Március 3-án, szerdán az Ashok Hotel udvarán, a szabad ég alatt folyt le a mehndi szertartás (kézfestés hennával). Mehndi művészek várták a vendégeket, és akinek kedve volt hozzá, annak gyönyörű mintákat festettek a kézfejére, a tenyerére és kérés szerint a karjára is. A mehndi szertartás alatt a menyasszony kezén és lábán a mintákba rejtetten beleírták a vőlegény nevét.
A sangeet során a két család tagjai szemben ültek egymással, és a menyasszony családja – az indiai szokásoknak megfelelően – megajándékozta a vőlegény családját. Majd dalok hangzottak el a jegyespár tiszteletére.
Anand Karaj, az esküvői szertartás
Ezrek gyülekeztek a Sant Darshan Singh Dhamban február 5-én, pénteken a menyegzői szertartásra. Az „anand” szót a szikh házasságkötésre használják, amelynek jelentése „üdvösséggel teli, boldog”, a „karaj” jelentése „ceremónia.” Spirituálisan ez a kifejezés a lélek Istennel való egyesülésére vonatkozik. A házasság szentsége fizikai és spirituális egységet is jelent, valamint lehetőséget Isten szolgálatára, az embertársaknak nyújtott önzetlen segítségen keresztül.
Apró égők ezreiből, színes drapériából és virágokból fantasztikusan szép bejáratot alkottak, ahonnan tündérmesébe illő környezetbe érkeztek a vendégek. A terület egy elkerített részén, a szabad ég alatt egy gurdwarát, szikh imahelyet hoztak létre. Itt az esküvői szertartás kezdetéig kirtanok, himnuszok éneklése folyt. Közben kellemes zene hangjai mellett hatalmas területen kínáltak rendkívül sokféle, nagyon finom ennivalót.
Mind a szikh, mind a hindu esküvői ceremónia szokásos része a baraat: a vőlegény elefántháton érkezik meg, őt követik a családtagok oda, ahol a menyasszony a nyoszolyólányok kíséretében várakozik rá. Majd együtt, egy rezesbanda nyomában lassan haladnak előre az esküvői szertartás helyére, a gurdwarába, amelynek bejáratánál a menyasszony családja fogadja őket. Az a szokás, hogy a szertartás helyéig az utat örömükben táncolva teszik meg.
Rimjhim a gurdwarába a koszorúslányok, a bátyja, Kunwarjit, a sógora, Markus és Arjan többi férfi rokona kíséretében lépett be. A szertartás alatt a két család a Guru Granth Sahibbal. a szikh szent írással szemben ült. Az áldáskérő ima után Sant Rajinder Singh egy sál egyik végét a lánya, a másikat Arjan kezébe tette. Majd ők egymást követve négyszer körbejárták a szentírást, mialatt a lélek Istennel való házasságáról szóló spirituális himnuszok hangzottak el. Mindegyik kör más spirituális jelentést hordoz: karma, dharma vagy hit, a bizalom erősödése a hit gyakorlása által, és végezetül Isten áldásai. Ezután a Mester egy hatalmas virágfüzért úgy helyezett a házaspár nyakába, hogy egybefogta őket. Végül minden közeli rokon egy-egy újabb virágfüzért helyezett rájuk.
Halava-prashad osztása következett, majd a szülők és a közeli hozzátartozók köszöntötték a friss házasokat.
Egy kétszintes, gyönyörűen kivilágított, balkonos, palotaszerű emelvényen folytatódott a program. Így a hatalmas Darshan Dhamban mindenki jól láthatta az új házasokat. A „jal mala” ceremóniája alatt Sant Rajinder Singh újabb virágfüzéreket helyezett a nyakukba, amelyet azután ők megcseréltek egymással.
Tűzijáték következett, majd egy parádés kocsiban, amelyet virágok borítottak, a házaspár Sant Rajinder Singh és Mata Rita Ji kíséretében bejárta a Darshan Dhamot, hogy mindenki személyesen is találkozhasson velük.
Fogadás, holdfény csakor
Március 6-án, szombaton a Lalit Hotelben rendezett vacsorát az ifjú pár boldog együttlétben töltötte a vendégekkel. Lehetőség volt a személyes köszöntésre és szerencsekívánatokra.
Ők választották ennek az estének a szimbólumául a mitológiai csakor madarat, amelyet annyira megbabonáz a Hold látványa, hogy a tekintetét egy pillanatra sem tudja levenni róla. A csakor madár nemcsak az ideális földi szeretetet, hanem a lelket is jelképezi, a holdfény pedig utalás Isten szépségére és ragyogására. Ők így szeretnék szeretetben és egységben Istenen tartani a figyelmüket – mondták, amikor az est programját megtervezték.
A Mester megérkezése után a családtagok és a házaspár közeli barátai szerepeltek: szép dalokat adtak elő. Arran Stephens pedig elmesélte, hogy került Kirpal Mester lábához, miként választott neki a Mestere indiai feleséget, akivel Indiában össze is adta. Majd sorra vette azokat a főbb történéseket az életéből, amelyek végül ehhez a boldog eseményhez, a fia esküvőjéhez vezettek.
A Mester tökéletes házigazdaként állandó gondos figyelemmel, kedvesen és végtelenül vidáman gondoskodott a vendégekről, akik, bár többször finoman emlékeztették őket, hogy ez családi esemény, nem satsangi program, természetesen állandóan a Mester figyelmét, darshanjait keresték. Ő a személyes példájával gondoskodott a szertartások ünnepélyes betartásáról, ahol Ő a menyasszony apja volt, de a többi időt a vendégeivel töltötte: megáldotta az ételeket és az automatikusan képződő sorfalakban állókat. Odasétált az asztalokhoz, és így beszélgetett a vendégeivel. Minden kérésnek eleget tett, ha a vendégek különböző csoportjai emlékként fotót akartak készíteni az Ő társaságában.
Friss hírek
Sant Rajinder Singh 2010. április 11-12-én Kanadába, Vancouverbe látogat, ahol a Spiritualitás Tudománya Meditációs és Öko központját avatja fel.
Részletes program:
Április 11. vasárnap
13:30 Szalagavató és a központ megtekintése
14:15 Maharaj Ji avató satsangja
15:30 Gyermekek előadása és énekei
15:45 Guru-ki-langar és tortavágás
Április 12. hétfő
13:00 Történetek, énekek, videók a Mesterekről
14:00 Maharaj Ji érkezése; kérdés-feleletet tart az új központban, rövid meditáció
15:00 Frissítő, falatozás, amely alatt Maharaj Ji találkozik a fiatal felnőttekkel
15:30-18:00 Maharaj Ji találkozik a sangattal