Tisztaság és megbocsátás
Sant Kirpal Singh
"Csak a minden erővel rendelkező Mester képes felemelni a lelkünket;
Egyedül ő tud kiszabadítani bennünket a börtönből."
Swamiji
Ki képes a testtudat fölé emelkedni? Ezt csak az tudja megtenni, aki szabad, kötetlen az érzékek vágyaitól. Egyedül az ilyen ember kapcsolódik rá könnyedén a bensőre. Ezért alapvető fontosságú az erkölcsös, tiszta élet. Még ha a Mester kegyesen fel is emel egy lelket a testtudat fölé, akinek az élete nem tiszta, az később magától nem képes erre. Tökéletesen világosan kell látnunk, hogy két fő akadály létezik az úton: a szenvedélyes vágy és a harag. Nem elég a tiszta élet, uralnunk kell a vágyainkat. A haragban szétfolyik a lélek. Az élvezetek és a harag különféle más bűnök melegágya. Először ezt a két ellenséget kell megfegyelmeznünk, mert addig a többi – a kapzsiság, ragaszkodás és ego – nem tartható ellenőrzés alatt. Az, aki mind az öt tolvajtól megszabadult, többé nem szenved. Az érzékek ereje az elméből származik, az elméé pedig a lélektől. Ha a figyelmünk a szemközéppontban összpontosul, az érzékek erőtlenné válnak.
A szentek a Surat Shabd Jóga módszerével utat mutatnak Istenhez. Hol van a testben a lélek székhelye? A halál idején a lélek a két szemöldök közé és mögé húzódik vissza, miután elhagyta a test alsóbb régióit. Aki képes arra, hogy még az életében visszavonja az érzékáramokat ebbe a pontba, betekinthet a bensőbe. Ez azonban csak egy élő, tökéletes Mester kegyéből történhet meg. A Mester először abban segít nekünk, hogy vissza tudjuk vonni a figyelmünket a külső világ dolgaitól, amelyekkel eddig azonosítottuk magunkat. Az emberi testben – Isten templomában – ketten lakoznak: mi és a Fenntartó Erő. A Mester hatalmas erővel rendelkezik, amellyel a lelket az érzékek területe fölé, a lélek székhelyére képes emelni. Megnyitja a harmadik szemet. Így a spirituális útkereső személyes tapasztalatot kap, és nincs szüksége semmiféle más bizonyítékra.
"Amíg nem látom az Igazságot a saját szememmel,
Nem tudom teljes hittel elfogadni, amit a Mester mond."
Gurbani
Lelkünk csak akkor képes felismerni magát, amikor az érzékeinket az ellenőrzésünk alatt tartjuk, elménk csendes és az intellektusunk is kiegyensúlyozott.. Az igazi tudás tapasztalatból származik, de ehhez hozzáértő segítségre van szükségünk. Csak olyan tanító tud ízelítőt adni nekünk a bensőről, aki maga első kézből szerzi a tapasztalatokat. Vagyis csak az tudja megmutatni nekünk a Fényt, akiben az Isteni Fény megnyilvánul. Bölcselők vagy vallási szónokok nem képesek elvégezni ezt a munkát. Kizárólag egy valóban hozzáértő Mester kegyéből kaphatunk igazi benső tapasztalatot. Ő megtölt a saját életerejével, és ráhelyez bennünket az ösvényre, majd pedig egyesíti a lelkünket az Istenerővel. Egyedül az isteni kegy segítségével tudjuk uralni az érzékeinket.
A heves vágyak és a harag csak a tisztaság és a megbocsátás gyakorlása révén ellenőrizhető. Ezek a mi fő akadályaink. Ha csendben odafigyelünk arra, amit mások beszélnek, érzéki vágyakról, kisszerű féltékenységről, széthúzásról, gyűlölködésről, vádaskodásról, stb. fogunk hallani. Meg kell szabadulnunk ezektől a hibáktól. Mohamed próféta azt mondta: „Ha képes vagy ellenőrizni a két érzékszervet, még pedig a két ajak között és a két comb között, akkor én kezességet vállalok érted Isten udvarában.” Elolvassuk vagy meghallgatjuk ezeket a szavakat, de nem hatolunk a jelentésük mélyére. Ha ezt a két erényt (tisztaság és megbocsátás) gyakoroljuk, az nagy áldás. Ha ezek az erények hiányoznak, az nehezíti a meditációt. Emiatt helyeződik hangsúly a napló vezetésére. A napló első sora az ahimsza (erőszakmentesség) és a megbocsátás. Ha valaki megbánt bennünket, bocsássuk meg neki! Senki érzéseit ne bántsuk meg! Aki gyakorolja az ahimszát, az nem hazudik, nem csap be másokat, nem szerez görbe úton dolgokat. Most nézzük meg, mit mondanak a szentek erről a témáról!
Tisztaság és megbocsátás – az alapvető értékek, a legnemesebb erények. Ha elsajátítjuk őket, sikeres lesz a meditációnk. Krisztus azt mondta: „Engedjétek hozzám a szenvedő kisdedeket, mert övék a Mennyek Országa.” A gyermekek áldottak ezekkel a tulajdonságokkal. Számukra teljesen közömbös a szex. Még akkor sem érdekli őket, ha meztelenek. Ha tévútra keverednek, ez a szülők hibája. Ha harcolnak is egymással, hamarosan kibékülnek. Váljunk olyanokká, mint a kisgyermekek, és sikeres lesz a meditációnk! Egy hozzáértő Mester, a rajta keresztül munkálkodó Istenerő révén, elfordítja a figyelmünket a külső dolgok hajszolásától, felemel az érzékek szintje fölé, és megnyitja a harmadik szemünket. Kegyesen tapasztalatot ad a spirituális útkeresőnek a bensőről, ami az Ő kegye, a mi kötelességünk pedig az, hogy megőrizzük azt.