Örök boldogság
Sant Rajinder Singh
Életünk során sok nehéz helyzeten megyünk keresztül, és nincs rájuk befolyásunk. Ezek a bajok életünk legkülönbözőbb területein keletkezhetnek. Néha érzelmi problémáink támadnak, máskor mentális állapotunk okoz nehézséget. Gondok adódhatnak egészségünkkel és pénzügyi helyzetünkkel kapcsolatban is. Ha visszatekintünk az életünkre, azt látjuk, hogy hol fent voltunk, hol lent. Általában azt érezzük, gyakrabban vagyunk a mélyben, mint a csúcson, ugyanis a negatív érzések mélyebb nyomokat hagynak bennünk, mint az örömteli, boldog pillanatok. Az ilyen nehéz időkben azon tűnődünk: vajon Isten bizonyos cselekedeteink miatt büntet-e bennünket, vagy pedig nem érdemeljük meg, hogy állandóan boldogok legyünk. Tudni szeretnénk, hogy a nehézségeinket sajátmagunknak „köszönhetjük-e”, vagy valaki más okozta őket. Hajlamosak vagyunk arra, hogy valaki mást hibáztassunk, mert úgy gondoljuk, hogy mi mindig helyesen cselekszünk. Mindannyian azt feltételezzük, hogy az összes tevékenység, amibe belefogunk, úgy helyes, ahogy van. Így azután nehezen tudjuk kezelni mindazt a gondot, bajt, zűrzavart, ami a külső világból bárhonnan elérhet bennünket. Minél több a feszültség az életünkben, annál békétlenebbé válunk, és annál több a nehézségünk.
A szentek mindig azt tanácsolják, ügyeljünk arra, hogy hol van a figyelmünk. Ha az mindig a külvilágban kalandozik, akkor az életünkben megjelenik a nyugtalanság, a gond. Ez itt az illúziók, a maja világa. Itt minden dolog, tárgy csak egy bizonyos ideig létezik. Mindennek megvan a maga élethossza, és végül minden elpusztul, megsemmisül. Amikor olyasmivel próbálunk kapcsolatot teremteni, ami nem állandó, akkor az öröm pillanatai is csak átmenetiek lehetnek, és nem érhetünk el maradandó elégedettséget. Ahhoz, hogy az örök boldogság állapotába kerüljünk, olyasmivel kell kapcsolatba kerülnünk, ami állandó.
A szikh szent írásokban az áll: ami ma igaz, az igaz volt a teremtés kezdetén is, és ez így marad a teremtés végezetéig. Ennek a neve: Naam, Shabd, szent Ige, Kalma, Isten Hangja és Fénye, a Csengő Hang vagy a Mennyei Muzsika. Ez a Teremtőerő, mely minden létezőt megalkotott, mindig jelen van. Amint összekapcsolódunk ezzel az Erővel, az öröm és boldogság állapotában találjuk magunkat. Létezésünk kulcsa: tapasztaljuk meg magunkban ezt az Erőt, ami minden öröm és boldogság örök forrása.
Minden szent írás arról beszél, hogy Istent akkor ismerhetjük meg, ha lecsendesítjük magunkat, és a figyelmünket a bensőnkbe fordítjuk. Mindaddig, amíg figyelmünk a külvilágban kóborol, a külvilágról szerzünk benyomásokat, információkat. Amikor nem a fizikai világ tárgyaira és történéseire, hanem befelé összpontosítunk, a szent Igére, a Naamra, a Shabdra, akkor minden, amit kapunk, az örök boldogság és öröm forrásából származik. Ezért alapvető fontosságú, hogy az isteniséget megtapasztaljuk önmagunkban. Amikor annak útját-módját keressük, hogyan kezdjünk hozzá ehhez, rájövünk, hogy az összes módszernél az első lépés a test lecsendesítése.
A Sant Mat hagyományban a Surat Shabd Jóga technikáját alkalmazzuk. Ez lelkünk egyesítését jelenti a Teremtőerővel. Amikor leülünk meditálni, az Isteni Fény és Hang formájában ismerjük fel magunkban az Istenerőt. Tehát behunyjuk a szemünket, lecsendesítjük testünket és elménket, és a sötétben egyszer csak elkezdjük megtapasztalni a Fényt. Ez a Fény nem a külvilágból érkezik, hanem a mindannyiunkban jelenlévő Istenerő megnyilvánulása. Isten Fényét sötét vagy kivilágított szobában meditálva, a világ bármely részén – a vallásunktól, a világnézetünktől és külső jellemzőinktől függetlenül – egyaránt megtapasztalhatjuk. A benső Fényen és Hangzáson keresztül kezdünk ráhangolódni Istenre. Egy tökéletes Mester segítségével, aki beavat bennünket a túlvilág misztériumába, nemcsak a Fényt tapasztaljuk meg, hanem képesek leszünk a fizikai testtudat fölé emelkedni – ami a létezés tudata, amíg a fizikai testben élünk ebben a fizikai világban. Ezt követően utazunk a bensőben: az asztrális, a kauzális, a szuprakauzális szintekre, és végül az igazság birodalmába, Sach Khandba.
A benső utazás során, ahogy eljutunk ezekbe a benső régiókba, lelkünk kezd táplálékhoz jutni. Megkapja az energiát ahhoz, hogy a tiszta tudatosság állapotában lehessen. Így az öröm és a boldogság magától megérkezik. Semmi egyebet nem kell tennünk érte. Az Isten Fényével és Hangjával való kapcsolatunk egymagában boldoggá tesz bennünket.
Ez az öröm fénylik az arcunkon, és megmutatkozik beszédmódunkban, cselekedeteinkben és a másokkal való viselkedésünkben. Nagyon fontos annak megértése, hogy a spiritualitás vagy boldogság sem tanulás, sem vásárlás útján nem szerezhető be, hanem csak egy fertőzéshez hasonló módon kapható el. Ahogyan Sant Kirpal Singh Ji Maharaj gyakran mondta: „A spiritualitás nem vásárolható, nem tanulható meg, hanem olyasvalakitől kell ’elkapnunk’ aki egy Istennel.” Ezért helyeződik nagy hangsúly arra, hogy tartózkodjunk a megfelelő környezetben, egy tökéletes Mester társaságában. Az Ő jelenlétében az egész légkör megtisztul, és örömmel, boldogsággal telített, mert körülötte mindent átitat Isten szeretete. Ha a Mester környezetében vagyunk, érzékeljük a felénk áradó szeretetet, és természetes módon érjük el az öröm, a békesség és boldogság állapotát.
Amikor hozzáfogunk a meditációhoz, fontos, hogy hangolódjunk rá az isteniségre, a Teremtőerőre, mely éltet bennünket. Ahogy egyre inkább összhangba kerülünk a bennünk élő Istennel, szeretete átjárja minden porcikánkat. A boldogság olyan állapotába kerülünk, amit sem a világ kincsei, sem az értelmi, fizikai és érzelmi síkon elért sikerek nem tudnak nyújtani nekünk. Akkor érjük el ezt, amikor ráhangolódunk Isten Fényére és Hangjára, amikor megnyílunk az Úr akarata előtt. Szükségünk van erre a tapasztalatra, és ezt a meditációban kaphatjuk meg. A meditáció az eszköz, amellyel megismerhetjük önmagunkat, és örömteli, békés állapotba juthatunk. A meditáció segítségével nyugalmat és harmóniát találunk. Ez pedig akkor következik be, amikor lecsendesítjük a testünket és az elménket.